Pilíře:
Úvodní popis
Struktura osídlení České republiky je charakteristická velkou rozdrobeností sídel a relativně nízkým počtem velkoměst s významným zastoupením malých a středních měst, což způsobuje celkově vysokou míru urbanizace. Struktura osídlení České republiky má hierarchický charakter uspořádání sídel tvořený centry několika hierarchických úrovní – kategorií. Centra osídlení zejména centra vyššího a středního řádu jsou významnými póly sídelní struktury, zásadně ovlivňující rozvoj a vazby v území. Hierarchické uspořádání, sídelní struktury je výsledkem dlouhodobého vývoje mimo jiné ovlivněno různými podmínkami a potenciálem v jednotlivých regionech ČR.
Spádovým centrem je pro SO ORP Šternberk město Olomouc,
které nabízí veškeré služby významného vyššího centra. Šternberk je pak centrem
nižší významné kategorie. Město
Šternberk a obec Štarnov patří do rozvojové oblasti OB8. Tyto oblasti jsou
vymezeny politikou územního rozvoje ČR. Rozvojové oblasti zahrnují obce,
ovlivněné dynamikou hlavního centra (krajského města). V těchto oblastech
se předpokládá vysoká pravděpodobnosti výskytu problémů a územních konfliktů,
vyplívajících z rozvoje. Vymezení je vázáno především na sídelní strukturu
a dopravní infrastrukturu.
Mimo měst a obcí s vazbou na Moravskoslezský kraj, které mají
více místních částí jsou v území jen centralizované obce bez místních
částí. Seznam místních částí:
Šternberk – Krakořice, Dalov,
Chabičov, Těšíkov,
Moravský Beroun - Sedm Dvorů,
Ondrášov, Čabová, Nové Valteřice
Norberčany – Stará Libavá, Nová Véska,
Trhavice
Město Libavá – Heroltovice
Huzová – Arnoltice, Veveří
Šternberk jako obec s rozšířenou
působností je doplněn Moravským Berounem jako obec s pověřeným obecním
úřadem. Dále jsou v hierarchii obce, které jsou vybavené, ať už historicky
(středisková obec), nebo novodobějším rozvojem. Jedná se o obce Huzová,
Mladějovice, Žerotín, Hnojice, Štarnov, Jívová, Domašov nad Bystřicí, Město
Libavá. Obce se základním vybavením jsou Komárov, Babice, Domašov u Šternberka,
Horní Loděnice. Obce s dostupným vybavením Řídeč, Strukov, Lužice, Lipina
(vazba na vybavené obce). Obce Hraničné Petrovice a Norberčany jsou limitovány absencí
základního vybavení a jeho nedostupností.
Struktura osídlení je výrazně
ovlivněna dopravní dostupností center, které poskytují služby a občanskou
vybavenost. Nejlépe je dopravně dostupný veřejnou dopravou Šternberk.
Dostupnost jeho místních částí je však srovnatelná s dopravní obsluhou okolních
obcí. Elektrifikovaná trať a hlavní vlakové nádraží leží v jihozápadní
části města a je tak hůře dostupné pro pěší z centra a odlehlejších částí
Šternberka. Hlavní autobusové nádraží je situováno u vlakového nádraží, druhé
autobusové nádraží je v blízkosti centra města. Většina místních spojů
propojuje obě autobusové nádraží. Vlaková doprava hraje významnou dopravní
úlohu pro obce Štarnov, Babice, Komárov a Mladějovice. Druhá železniční trať
celorepublikového významu, nesměřuje primárně do Šternberka, ale do Olomouce a
obsluhuje východní část území (Moravský Beroun a Domašov nad Bystřicí). Dostupnost
této trati, a tedy její potenciál je obtížné využitelný. Moravský Beroun, Horní
Loděnice a Lipina čerpají ze spojů na sil. I. tř. Místní části Moravského
Berouna vykazují nedostatky v dostupnosti veřejnou dopravou obdobně jako
obce Norberčany, Huzová, Město Libavá.