Pilíře:
Úvodní popis
Ochrana obyvatelstva
představuje plnění úkolů v oblasti plánování, organizování a výkonu
činností za účelem předcházení vzniku, zajištění připravenosti na
mimořádné události a krizové stavy a jejich řešení; ochranou obyvatelstva je
dále plnění úkolů civilní obrany. Jedná se tedy o plnění úkolů
v souvislosti s ochranou života, zdraví, majetku a životního
prostředí při mimořádných událostech a krizových situacích jak
nevojenského, tak vojenského charakteru.
Uvedená problematika je legislativně řešena zejména zákonem
o integrovaném záchranném systému, který mimo jiné vymezuje působnost a
pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, práva a
povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě na mimořádné události a
při záchranných a likvidačních pracích a při ochraně obyvatelstva před a po
dobu vyhlášení krizových stavů. Zároveň zákon stanoví základní rozsah úkolů a
působností v systému ochrany obyvatelstva, který je definován jako plnění
úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití
obyvatelstva a další opatření k zabezpečení ochrany jeho života, zdraví a
majetku.
Úkoly ochrany obyvatelstva, záchranné a likvidační práce
plní nejen složky IZS, ale svůj podíl na ní mají také orgány kraje, obce,
právnické a podnikající fyzické osoby i samotní občané. Obecnou koordinační
roli v této oblasti plní v souladu s § 7 zákona č. 239/2000 Sb.,
o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, Ministerstvo vnitra (MŠMT, cit. 2022).
Bezpečnostní
složky
Bezpečnostní složky jsou v ORP zajištěny dvěma Krajskými ředitelství policie Olomouckého kraje. Konkrétně se nachází ve Šternberku a v Moravském Berouně. Hasičský záchranný sbor se nachází téměř v každé obci v ORP. Díky Nemocnici Šternberk je v území zajištěna kompletní zdravotnická péče.
Profesionální
hasičská stanice ve Šternberku bude přemístěna do nové polohy na západním okraji
města (za tímto účelem byla provedena změna ÚP). V Moravském Berouně je
situována jednotka požární ochrany II. kat., v Huzové, Domašově nad
Bystřicí a Jívové pak jednotka III. kat.
Také díky hranicím
s Vojenským újezdem Libavá a rozšířením ORP díky vzniku nové obce Město
Libavá (další části katastrů přibyly v lokalitě Jívová) je výstavba
v území omezována požadavky armády, a to jak nutností vyjádření pro
veškerou výstavbu (Město Libavá), tak rozšiřujícím se kruhovým omezením
k vojenskému zařízení na území Újezdu u Uničova (Strukov, Žerotín). Celé
území je pak v režimu povolování vybraných druhů staveb pouze po vydání
stanoviska AČR.
Parametry omezení se mohou v čase měnit na základě
požadavků umístěných zařízení. Jejich existence není významným omezením
v území. Přítomnost ozbrojených složek je v některých obcích
držitelem (dříve stavitelem) základní občanské vybavenosti. Ve Šternberku
fungují dříve armádní opravárenské závody.
Ohrožení povodní
Řízení ochrany před povodněmi
zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu
na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností
v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně
řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před
povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
Jsou ustanoveny povodňové komise
obcí, měst, obcí s rozšířenou působností, krajů a ústřední povodňová komise.
Tyto povodňové komise řídí a koordinují protipovodňovou ochranu na svém území.
V momentě, kdy povodňová situace přesáhne možnosti povodňové komise města a ta
požádá vyšší povodňovou komisi o převzetí povodňové ochrany na jejím území,
přebírá řízení ochrany před povodněmi povodňová komise vyšší. Nižší komise
nepřestává pracovat. Povodňový orgán města je podřízen povodňovému orgánu obce
s rozšířenou působností - povodňové komisi ORP Šternberk (EDPP, cit. 2022).
V ORP Šternberk se nachází
několik záplavových území. Na řece Sitka je vymezeno záplavové území Q100
zastavěným územím obce Huzová, přes Mutkov do Šternberka. Ve městě Šternberk je
koryto řeky značně regulováno pro zrychlení odtoku. Záplavové území vede
následně přes Lužice do jižní části Štarnova, kde se vlévá do Oskavy. Ve
Štarnově se pak nachází záplavové území Oskavy Q5, Q20, Q100. V zastavěné
části obce se týká Domašovského potoka, v severní části Grygavy.
Ve východní části ORP jsou záplavová
území vázána na Trusovický potok, respektive Bystřici. Záplavové území
Trusovického potoka začíná v severní části Horní Loděnice, prochází
zastavěným územím přes hranici Hraničných Petrovic a Těšíkova. Dále pokrašuje
po hranici mezi Domašovem u Šternberka a Jívové. Téměř v celé délce se
jedná o záplavová území Q5, Q20 i Q100. Záplavové území Bystřice začíná na
severu Moravského Berouna, vede přes Ondrášov, Sedm Dvorů, Domašov nad Bystřicí
a chatovou oblastí ve východním výběžku obce Jívová.
Aktivní zóny se nacházejí po celé
délce Trusovického potoka, Bystřice a v Žerotíně podél Tepličky.