Pilíře:
Sociální pilíř
Úvodní popis
Dopravní a technická infrastruktura se
dá souhrnně nazvat jako veřejná infrastruktura, která je zřizovaná, nebo
užívaná ve veřejném zájmu. Do dopravní infrastruktury lze zařadit pozemní
komunikace, železnice, vodní cesty a leteckou dopravu. Do technické infrastruktury
se zahrnuje vodovodní a kanalizační sít, komunikační síť, elektrická síť a
energetická síť.
Aktuálně vzniká digitálně technická
mapa veřejné infrastruktury, která bude vytvořena konsolidací existujících dat
a pořízení značného množství dat nových. Její vznik by měl přispět ke
zjednodušení a zrychlení přípravy, povolování a umisťování staveb a
k celkovému zefektivnění veřejné správy.
Silniční doprava
Území ORP Šternberk je pokryto
silniční sítí v dostatečné hustotě. I přes výrazné zlepšení úpravy vozovek
zůstává problémem kvalita povrchu, šířka vozovky a z nich plynoucích
časových dojezdů. Toto omezení je z velké části způsobeno reliéfem
(zařezaná údolí) a také klimatickými podmínkami. Náročná údržba v zimních
měsících výrazně ovlivňuje optimální obslužnost obcí a má prvořadý vliv na
jejich rozvoj.
V ORP
Šternberk je významným dopravním tématem zkapacitnění hlavního tahu ve směru na
Olomouc a obchvaty Šternberka. Prvním návrhem je dostavba a modernizace
komunikačního tahu celostátního významu pro zajištění vazeb Olomouckého kraje
na Bruntál v úseku Olomouc – Šternberk – Horní Loděnice. Dále návrh na
umístění přeložky silnice I/46 Šternberk (jihovýchodní obchvat Šternberka) a
návrh na umístění přeložky silnice II/444 Šternberk (jihozápadní obchvat). Mimo zkapacitnění hlavního tahu, obchvatů
Šternberka a dílčích obchvatů obcí na komunikaci I. tř. nejsou v území
uvažovány další stavby pro silniční dopravu.
Významné komunikace regionu:
I/46 – Základní silniční spoj Olomouc - Opava.
I/45 – V Horní Loděnici se odpojuje od I/46 směrem na Bruntál a Krnov
Nejzatíženějším úsekem je Olomouc – Šternberk a silnice I/45. Problematická je zejména kamionová doprava.
II/440 – Nejméně vytížená silnice II. třídy v SO ORP Šternberk, spojující Město Libavou a Rýmařov.
II/444 – Úsek Uničov – Šternberk – Město Libavá.
II/445 – Úsek Šternberk – Huzová – Rýmařov.
II/447 – Ve Šternberku se odděluje od silnice I. třídy směrem na Litovel.
Dopravou v je v zastavěných územích zatížena obec Lužice, Hnojice, Žerotín (v některých ÚPD držen obchvat, bez opory nadřazené dokumentace a investora), Mladějovice a Babice. Vytížena je i silnice III. třídy ve Štarnově, která je v havarijním stavu. Silnice II/445 a II/444 ve směru na Město Libavá jsou vedené obtížným terénem. Rychlost a dostupnost přepravy odpovídá také zhoršeným možnostem zimní údržby.
Železniční doprava
V ORP prošla významnou změnou, a
to elektrifikací úseků Šternberk – Olomouc, který byl následován elektrifikací
úseku Šternberk – Uničov. Výsledkem je zkapacitnění přepravy a intervalová
doprava. Mimo zrychlení došlo také k bez zastávkovému spojení Šternberk –
Olomouc, což v návaznosti na silniční dopravu přináší i uvolnění kapacitní
komunikace. Intervalová doprava by měla přinést výrazné zlepšení dostupnosti i
okolním obcím v SO ORP Šternberk.
Současně s elektrifikací došlo
k přestavbě přednádražního prostoru, vybudování autobusového stání a
parkoviště. Jedná se o moderní objekt s dostatečnou kapacitou parkovacích
míst.
Ve východní části ORP je území
obsluhováno tratí spojující Olomouc s Krnovem. Tato trať obsluhuje méně
obyvatel a mimo rychlíkového spojení je konečnou zastávkou Moravský Beroun. Na
této trati se projevují nedostatky v podobě vysoké (až nedostupné)
docházkové vzdálenosti stanice od zastavěného území (Moravský Beroun a Jívová).
Z toho vyplývá, že je touto tratí efektivně obsluhován pouze Domašov nad
Bystřicí.
Ve východní části ORP je území
obsluhováno tratí spojující Olomouc s Krnovem. Tato trať obsluhuje méně
obyvatel a mimo rychlíkového spojení je konečnou zastávkou Moravský Beroun. Na
této trati se projevují nedostatky v podobě vysoké (až nedostupné)
docházkové vzdálenosti stanice od zastavěného území (Moravský Beroun a Jívová).
Z toho vyplývá, že je touto tratí efektivně obsluhován pouze Domašov nad
Bystřicí.
Letecká doprava
Letecká doprava je zastoupena pouze
dopady své činnosti a vnímáním hluku z vojenského újezdu a také
z letiště Bohuňovice (vnitrostátní neveřejné letiště). V prostoru
Lužic je dle ZÚR plánováno sportovní letiště (D50).
Vodní doprava
Kanál DOL je ve své
labské větvi situován v obcích Štarnov, Hnojice a Žerotín. Vzhledem
k nulovému významu pro ORP Šternberk, nutností jeho zásobení vodou
z lokálních zdrojů a znehodnocení kvalitních půd není považován za přínos.
Cyklistická doprava
SO ORP Šternberk má díky své poloze
dobré předpoklady pro rozvoj cyklistické dopravy. Přechod rovinaté Hané a
podhůří Nízkého Jeseníku nabízí široké spektrum cyklistických terénů vhodných
pro rodiny s dětmi i pro náročné cyklisty preferující horská kola. Na
propagaci těchto cyklotras se podílí Mikroregion Šternbersko a MAS Šternbersko.
Od Uničova vede přes Mladějovice,
Babice, Šternberk a Štarnov cyklostezka až do Olomouce. V letech 2022 a
2023 proběhla oprava poškozených částí cyklostezky Hvězdná (na trase
Šternberk-Olomouc) a povrch je tedy v bezvadném stavu.
Technická infrastruktura
Vodovodem je vybavena téměř celé obydlené
území ORP Šternberk. Vodovodní síť chybí v menších obcích a místních
částech Šternberka. Jako problematická se tato skutečnost jeví v místní části
Těšíkov. Dále není vybudován vodovod v Mutkově, jednotlivé nemovitosti
mají své individuální zdroje (studny). Napojení na vodovodní síť bylo v poslední
době vyřešeno v Jívové, Lipině a Domašově u Šternberka. V roce 2018 v Jívové
instalovala Moravská Vodárenská nejmodernější technologii úpravy vody. Voda se
upravuje pomocí osmózy. Od uvedení do provozu nebyl s vodou sebemenší
problém.
Kanalizací napojenou na ČOV je
zasíťováno až 75% obyvatel, především v nížinatých částech ORP. Obdobně
jako u vodovodu jsou hůře napojeny místní části (napojení přilehlých místních
částí Moravského Berouna je plánováno a je podmínkou pro zajištění kvality
vodního zdroje). Problematicky se jeví chybějící čištění odpadních vod
v Hraničných Petrovicích, Domašově nad Bystřicí, Lipině, Horní Loděnici,
Norberčanech a Těšíkově.
Plynofikováno je území Hané (Komárov,
Mladějovice, Strukov, Žerotín, Hnojice, Lužice, Babice, Hlásnice, Štarnov a
Šternberk) a Moravský Beroun a východní část Arnoltic u Huzové. V oblasti
plynofikace nelze očekávat rozsáhlejší úpravy a rozšiřování stávající sítě.
Všechny obce SO ORP jsou
elektrifikovány. V území byla v nedávné době realizována výstavba
vedení zvláště vysokého napětí, další stavby v oblasti přenosové soustavy
elektrické energie jsou především místního charakteru.
V území je v současné době
situováno 14 větrných elektráren. Dalších 3 elektrárny jsou navrhované
v Huzové a 5 v Jívové. Větrné elektrárny v obci Jívová byly
předmětem změny územního plánu v roce 2023.
Optická síť zajišťující kvalitní
internetové připojení, je vedena ve Šternberku a v Moravském Berouně
(sídliště).
Problematika technického vybavení
konkrétních obcí je podrobně řešena na kartách obcí a ve výkrese technické infrastruktury.
Datově tato oblast prochází nejčastější aktualizací a je také zatížena
největším rozptylem poskytovatelů, z nichž mnozí nejsou schopni naplnit
zákonné podmínky pro vlastníka technické infrastruktury.