Téma 1 - Širší územní vztahy

Pilíře:

Hospodářský pilíř
Sociální pilíř
Pilíř pro životní prostředí

Zjištění a vyhodnocení pozitiv a negativ

Pozitiva (Silné stránky) Negativa (Slabé stránky)

  • Přírodní charakter severní části kraje nezatížen ekonomicko-hospodářským rozvojem a tranzitní dopravou - pozitivní dopad na přírodu.
  • Výhodná hospodářská poloha jižní části kraje v rámci ČR - region Haná na střední Moravě - důležitý dopravní uzel silniční, železniční a vodní dopravy => rozvojové osy a oblasti => pozitivní dopad na ekonomiku a hospodářství.
  • Přítomnost důležitých energetických zařízení - PVE Dlouhá Stráně, rozvodna Prosenice, podzemní zásobník plynu Lobodice.





  • Nevýhodná hospodářská poloha zejména Jesenicka - mimo hlavní mezinárodní tahy a na periferii na severní straně podhůří Jeseníků.
  • Vymezená specifická oblast v rámci PÚR na severu kraje.
  • Chybějící úseky dálnic: D1 Říkovice - Přerov => dopravní přetížení Přerova + odkloněná tranzitní doprava přes Prostějov a Olomouc; D35 Křelov/Skrbeň-Olomouc => umělé přerušení obchvatu Olomouce křižovatkou a její přetížení => část tranzitní dopravy míří přes Olomouc; D55 - přetížená doprava v obcích úseku Olomouc-Přerov
  • Neprostupnost území v koridoru Beskydy-Jeseníky vlivem husté sítě dopravní a technické infrastruktury a značná fragmentace krajiny v oblasti Moravské brány.





Shrnutí