Témata:

1. Širší územní vztahy
3. Struktura osídlení
4. Sociodemografické podmínky a bydlení
10. Dopravní a technická infrastruktura včetně jejich dostupnosti
11. Ekonomické a hospodářské podmínky
12. Rekreace a cestovní ruch
9. Občanská vybavenost včetně její dostupnosti a veřejná prostranství

Objektivní hodnocení

Krajské hodnocení 3,10 nehodnoceno Rozbalit
Indikátor Hodnota Hodnocení  
Podíl osob zaměstnaných v terciéru 48,80 spíše nevyhovující -
Míra podnikatelské aktivity 9,86 vyrovnaný 0
Index dostupnosti dálniční sítě 16,88 spíše nevyhovující -
Podíl cizích zdrojů k celkovým aktivům obce 0,92 vyhovující +
Hrubá míra salda dojížďky -28,95 spíše nevyhovující -
Podíl nezaměstnaných osob 2,79 vyhovující +
Trend podílu nezaměstnaných osob -0,71 spíše vyhovující +
Index počtu uchazečů na volné pracovní místo 0,81 spíše vyhovující +
aktualizace k 31. 12. 2019, kompletní data ke stažení zde


Subjektivní hodnocení

Vyhodnocení územních podmínek


Pozitiva (Silné stránky) Negativa (Slabé stránky)
- dobrá dostupnost center - poloha na významné želeniční trati - zapojení do MAS a Mikroregionu Uničovsko - dlouhodobě vyrovnaný počet obyvatel, nízký index stáří => mladí lidé zůstávají v obci - nízká míra nezaměstnanosti - dobrá vybavenost obce - ZŠ, MŠ, zdravotní středisko, pošta, farnost, sportovní areál, dětské hřiště, penzion, obchod, hostinec - rozvinutá síť cyklotras - vodovod napojený na vlastní zdroj vody - napojení na elektrickou síť, plynovod - skalní útvar Bradlo se sítí turisticky a cykloturistických tras s dostupnou železniční dopravou - vyhlídková místa na Bradlo, Nízký a Hrubý Jeseník i na obec - zachovalá alej

- chybějící napojení na vyšší třídu silnic (pouze III. třída) - špatný stav těchto silnic - leží mimo rozvojové osy a oblasti ZÚR/PÚR - větší vzdálenost do Olomouce - vyšší podíl dojížďky za prací - nízký počet dokončených bytů - chybějící kanalizace - málo pracovních příležitostí v místě - chybí dostupnost autobusové dopravy

Z detailního průzkumu obce vyplývají zásadní negativa ve dvou oblastech: silniční síti a nedostatečné nabídce pracovních příležitostí. Zatímco silniční síť je stabilizovaná a kromě nutné opravy se nepředpokládá, že by bylo reálné nebo dokonce žádoucí do obce přivést výraznou silniční tepnu (která by měla na druhou stranu negativní vliv na životní prostředí obce), pracovní příležitosti se v obci mají potenciál vytvořit. Významnou oblastí je podpora turistiky a tedy vytvoření pracovních míst právě v cestovním ruchu, tedy ve službách. Záporné hodnocení hospodářského pilíře je dáno nízkou podnikatelskou aktivitou, nulovou mírou salda dojížďky za prací a horší dopravní dostupností.


Potenciál a trend vývoje


Příležitosti Hrozby
- modernizace a elektrifikace želeniční trati - Mikroregion Uničovsko, MAS Uničovsko - podpora pro regionální spolupráci => posílení šancí na vybudování pracovních příležitostí, pro rozvoj cestovního ruchu a další rozvoj obce - vymezené plochy pro bydlení, postupně se zaplňují - cykloturistika - navržení ploch pro dopravní infrastrukturu (parkoviště) - podpora turistiky vytvoření ploch pro služby (ubytování, stravování, rekreace), veřejná sportoviště - využití vlastního vodního zdroje - zavedení kanalizace (domovní ČOV) - dříve navrhované vodní plochy (zejména, pokud by šlo o funkci rekreační) při silnici na Libinu a v těsné blízkosti aleje je turisticky atraktivní. Ve spojení z Bradlem silný turistický potenciál.

- odchod mladých lidí v případě, že nebude podpořeno bydlení a pracovní příležitosti v místě - Mladí lidé mohou mít zájem o startovní menší byty. Bez nabídky bydlení hrozí jejich odliv. - špatné dopravní spojení (kvalita silnic) může být omezujícím faktorem pro turistický rozvoj - vysychání vodního zdroje vlivem přibývajících suchých období - zrušení některých provozoven občasnké vybavenosti

Potenciál obce leží právě ve využití přírodních hodnot, zejména v Bradle a aleji. Objektivní hodnocení hospodářského pilíře ukazují mimo jiné také nízké zadlužení obce, což umožňuje investice. Hodnota míry podnikatelské aktivity zase naznačuje potenciál využití nabídnutých příležitostí k podnikání (např. nabídnuté plochy určené k podnikání), které jsou v obci žádoucí. Na základě těchto údajů lze hospodářský pilíř pro udržitelný rozvoj území hodnotit kladně, zejména pokud bude využit potenciál, který obec má.


Hodnocení hospodářského pilíře:
spíše vyhovující +


Celkové hodnocení hospodářského pilíře
Nová Hradečná leží na železniční trati č. 290 Olomouc - Šumperk, která je zejména v úseku Olomouc - Uničov označována jako nejvytíženější lokální tratí v ČR a plánuje se proto její elektrifikace a optimalizace, mimo jiné se zvýšením jízdní rychlosti. Silniční spojení obce s Uničovem zajišťují pouze silnice III. třídy. Obec je obcí 1. typu, spadá podsprávní obvod obce s rozšířenou působností Uničov. Svou polohou na železnici mezi Olomucí a Šumperkem je zajištěno dobré železniční spojení je s Uničovem u krasjkým městem Olomoucí. Dojížďka do zaměstnání i škol je převládající zejména do Uničova a dále do Olomouce. Uničove je přirozeným spádovým centrem pro obec, nachází se zde střední školy a velký zaměstnavatel Unex Uničov. Z dlouhodobé statistiky vyplývá, že si obec udržuje poměrně stálý počet obyvatel. I když za posledních cca 5 let je patrný mírný pokles, z delšího časového období je dnešní stav stále srovnatelný s minulým obdobím. Zároveň obec z hlediska indexu stáří patří mezi nejlépe hodnocené nejen ve SO ORP Uničov, ale také v rámci celého Olomouckého kraje. To je pro obec významný potenciál, který by si měla chránit. Proto by měla eliminovat v současné době poměrně vysoký podíl dojížďky do zaměstnání a tedy chybějící nabídku zaměstnání v místě (i přesto, že dopravní dostupnost center je kvalitní a dojezdová vzdálenost např. Uničova je krátká). Přes tyto hrozby je v obci velmi nízká míra nezaměstnanosti, jedna z nejnižších v Olomouckém kraji. V obci je zároveň potřeba nabídnout mladým lidem možnost bydlení, a to nejen formou stavebních parcel, ale také formou bytových jednotek, které zde téměř nevznikají. Potenciál pro realizaci takových opatření jistě nabízí příslušnost obce do mikroregionu a místní akční skupiny (v obou případech Uničovsko). Přínosem pro obec je poměrně dobrá občanská vybavenost. Podobně jako u sociodemografických podmínek: Z dlouhodobé statistiky vyplývá, že si obec udržuje poměrně stálý počet obyvatel. I když za posledních cca 5 let je patrný mírný pokles, z delšího časového období je dnešní stav stále srovnatelný s minulým obdobím. Zároveň obec z hlediska indexu stáří patří mezi nejlépe hodnocené nejen ve SO ORP Uničov, ale také v rámci celého Olomouckého kraje. To je pro obec významný potenciál, který by si měla chránit. Proto by měla eliminovat v současné době poměrně vysoký podíl dojížďky do zaměstnání a tedy chybějící nabídku zaměstnání v místě (i přesto, že dopravní dostupnost center je kvalitní a dojezdová vzdálenost např. Uničova je krátká). Zároveň je potřeba nabídnout mladým lidem možnost bydlení, a to nejen formou stavebních parcel, ale také formou bytových jednotek, které v obci téměř nevznikají. Vymezené plochy pro bydlení se postupně zaplňují a to zejména v západní části obce. Z větší části zaplněná je také plocha ve východní části obce, směrem na Troubelice. Obec má velmi dobré železniční spojení s významnými centry Uničovem (se zastávkou u významného zaměstnavatele regionu - UNEX), Šternberkem, Šumperkem a Olomoucí. Tato trať má v nejbližších letech projít rekonstrukcí, elektrifikací a optimalizací, což přinese ještě lepší dopravní obslužnost a pozitivní vliv na životní prostředí. Negativně chápáno z hlediska dopravní obslužnosti je silniční spojení, jelikož obec leží pouze na silnicích III. třídy, které jsou přitom ve velmi špatném stavu. Nezlepšení tohoto stavu může mít negativní dopad na rozvoj turistiky. Při realizaci opatření před touto hrozbou by měly být navrženy také plochy pro dopravní infrastrukturu - zejména parkoviště, která by využili turisté. Z hlediska technické infrastruktury je obec vybavena dobře, chybí pouze kanalizace, jejíž budování je plánováno a připravováno a to formou domovních ČOV. Velkým pozitivem pro obec je vlastní zdroj pitné vody. Musí však věnovat pozornost opatřením před snížením vydatnosti nebo jeho vyschnutím, zejména v důsledku klimatických změn a často se opakujících období sucha v posledních letech. Přestože v obci je nízká míra nezaměstnanosti, je třeba věnovat pozornost malé nabídce zaměstnání v obci a vysokému podílu vyjížďky za prací. Hrozí odchod mladých lidí za prací, přitom v současné době si obec zachovává nízký index stáří, tedy příznivý poměr mladých lidí do 14 let v obci. Rekreace z turistického pohledu je pro Novou Hradečnou velkým potenciálem. Významný krajinný prvek registrovaný - Bradlo s přilehlými turistickými a cyklistickými trasami, ale také přírodní památky v obci a dochovaná topolová alej jsou hodnotami obce, které je třeba využít pro rozvoj turistiky. K tomu je potřeba posílit služby (restaurace, ubytování, sportoviště) a dopravní infrastrukturu. V úvahu připadá také vodní plocha v blízkosti aleje při cestě na Libinu navrhovaná v dřívější územně plánovací dokumentaci, která pokud by měla rekreační charakter, přispěla by k turistickému rozvoji obce. Turisticky rozvoj však může brzdit špatný stav silnic. Občanská vybavenost v Nové Hradečné je na dobré úrovni, nechybí žádá ze zálkadních složek občanské vybavenosti. Klesající zájem o poštovní služby, stejně jako malá nabídka potravin ve srovnání se supermarkety v Uničově může vést k zavírání poboček a provozoven.
Územní podmínky pro hospodářský rozvoj v Nové Hradečné lze hodnotit jako spíše vyhovující.