Témata:

1. Širší územní vztahy
2. Prostorové a funkční uspořádání území
3. Struktura osídlení
4. Sociodemografické podmínky a bydlení
9. Občanská vybavenost včetně její dostupnosti a veřejná prostranství
13. Bezpečnost a ochrana obyvatel

Objektivní hodnocení

0,00 Rozbalit
aktualizace k 31. 12. 2019, kompletní data ke stažení zde


Subjektivní hodnocení

Vyhodnocení územních podmínek


Pozitiva (Silné stránky) Negativa (Slabé stránky)

Dobré výchozí postavení města Šternberk vůči krajské metropoli. 

Fungující spolky MAS a mikroregion.

Potenciál v dopravním napojení Šternberka a zlepšení silniční i železniční dopravy. 

Všechny obce mají platný územní plán. 

Rychlá reakce na potřebné změny ze strany pořizování ÚPD.

Většina obcí má zachovalou historickou sídelní strukturu. V obcích vymezen návesní prostor.

Město Šternberk jako přirozené historické centrum SO ORP.

Dobré dopravní napojení Šternberka a Štarnova do Olomouce s možností využití železniční dopravy.

Silné, nadstandardně vybavené centrum (Šternberk).

Zlepšení dopravního napojení díky elektrifikaci železniční tratě.

Celkově zvyšující se počet obyvatel ORP.

Možnost revitalizace staršího bytového fondu, jeho zkvalitnění využití současně zastavěných ploch.

Regionální nemocnice včetně porodnice, LDN, renovovaná psychiatrická léčebna (významní zaměstnavatelé).

Síť školek a prvních stupňů základních škol je relativně hustá.

Udržení dobře vybaveného centra a dostupnosti služeb. 

Výstavba krytého bazénu. 

Zajištění území zdravotní službou a složkami Policie ČR. 

Přítomnost nemocnice, psychiatrické léčebny i LDN, také jako významného zaměstnavatele v regionu.

Potenciál výstavby nové profesionální hasičské zbrojnice.

Profesionalizace a dovybavení jednotek požární ochrany.

Zajištění IZS je v ORP dostačující. Přítomnost armádních složek je z dlouhodobého hlediska přijímána dobře až přínosně. Částečné omezení výstavby není vnímáno negativně.



Severovýchodní část ORP je specifickou oblastí a navazuje na oblasti s podobným charakterem. 

Negativní jevy mají mezi krajský charakter.

Trend posilování spádovosti do krajského centra. 

Městem Šternberk prochází hlavní tah mezi Olomoucí a Opavou.

Územní rezerva DOL je limitem v rozvoji území některých obcí.

Brownfields v podobě starých zemědělských areálů.

Horší dostupnost města s občanskou vybaveností pro obce v podhorských oblastech.

Brownfield – 12 území k prověření. 

Některé obce čekají na nový ÚP a pořizovací proces je v podstatě zastaven z důvodu nemožnosti nalezení dohody mezi obcí a dotčenými orgány.

Výskyt obcí (Norberčany, Hraničné Petrovice) bez potenciálního rozvoje.

Rozšiřující se rozdíly mezi obcemi s rozvojovým potenciálem a obcemi bez něj.

Negativní sociodemografické jevy v severovýchodní části ORP, pokles vybavenosti a její zhoršená dostupnost.  

Norberčany a Strukov – vysoký průměrný věk, Mutkov a Hraničné Petrovice zvýšený průměrný věk. 

Velké rozdíly mezi obcemi, kde je velká výstavba a přírůstek obyvatel a obcemi, kde dochází k odlivu obyvatel. 

Neudržovaná VP v některých obcích (vzhledem k jejich rozsahu). Obce bez obchodu. 

Obce Huzová a Město Libavá mají nejhůře dostupnou zdravotní péči, bez individuální automobilové dopravy takřka nedostupnou.

Hrozí, že za zdravotní péčí bude v budoucnu nutné dojíždět a je třeba na to připravit především starší obyvatele. Udržení dostupnosti základních služeb. 

V některých obcích omezen rozvoj díky omezení ze strany Ministerstva obrany.






Potenciál a trend vývoje


Příležitosti Hrozby







Hodnocení sociáního pilíře:


Celkové hodnocení sociáního pilíře

Historicky i geomorfologicky je město Šternberk vstupem do Jeseníků s velkou vazbou na Olomouc a nižšími vazbami na Uničov a Litovel. Vazby na sousední Moravskoslezský kraj jsou převážně dopravní.

Kvalitně zpracovaná ÚPD je schopna adekvátně reagovat na potřeby území bez nutnosti rozsáhlejších změn. Obce a města mají dostatečné rezervy rozvojových ploch.

Centrum a na něj bezprostředně navázané obce jsou v růstu a mají potenciál ve svém dalším rozvoji. Na druhou stranu u obcí v bývalých Sudetech dochází k negativním sociodemografickým jevům, poklesu vybavenosti a její zhoršené dostupnosti. 

Trend stárnutí populace je patrný ve všech obcích, v některých obcích je doplněn odlivem obyvatelstva a nízkým podílem mladých. V dobře dopravně dostupných územích je tento trend potlačen. 

Díky velmi dobře vybavenému centru a velmi dobře dostupnému vyššímu centru je region nadstandardně vybaven a služby jsou pro většinu obyvatele dostupné, na druhou stranu navazující obce (blízké i vzdálené) mají jen hůře udržitelné základní vybavení (i díky vlastní velikosti).

Zajištění IZS je v ORP dostačující. Přítomnost armádních složek je z dlouhodobého hlediska přijímána dobře až přínosně. Částečné omezení výstavby není vnímáno negativně.


Historické území Hané je vysokou měrou obýváno původními obyvateli. Díky své dostupnosti, ale také výhodami bydlení na vesnici, vykazují obce zvýšenou míru zájmu o bydlení (bez blízkého vztahu k tradičnímu zemědělství). Tento střet starousedlíků a přistěhovalých může vést k rozdílným názorům na potencionální rozvoj obce. Město Šternberk je příjemným městem pro bydlení městského i vesnického typu. Město navíc disponuje širokou škálou občanské vybavenosti.

Obce s dobrou dopravní dostupností do Šternberka vykazují stabilní vývoj počet obyvatel. Obce s horší dostupností centra jsou zatíženy negativními sociodemografickými faktory, jako je úbytek obyvatel a stárnutí populace.