Témata:

10. Dopravní a technická infrastruktura včetně jejich dostupnosti
11. Ekonomické a hospodářské podmínky
12. Rekreace a cestovní ruch

Objektivní hodnocení

0,00 Rozbalit
aktualizace k 31. 12. 2019, kompletní data ke stažení zde


Subjektivní hodnocení

Vyhodnocení územních podmínek


Pozitiva (Silné stránky) Negativa (Slabé stránky)

Napojení na vodovodní zdroj v problematických územích Jívová a Domašov u Šternberka. 

Elektrifikace tratě Olomouc Uničov.

Nalezeny nové zdroje vody s možností zásobování místních obcí. Propojování vodních zdrojů. Realizace staveb elektroenergetiky místního a celorepublikového významu. Zkvalitňování napojení vzdálenějších částí regionu především úpravou parametrů silniční komunikace.

Stabilní podmínky pro investory do obnovitelných zdrojů energie. 

Většině obcí roste konsolidovaný příjem. 

Zvyšující se HDP.

Část obcí je zařazena do specifických oblastí. Existuje možnost podpory hospodářského a sociálního rozvoje.

Region nabízí jak kulturní památky, tak společenské akce významem přesahující hranice regionu. 

Přírodní krajina a památky jsou lákadlem pro regionální turistiku.

Potenciál využití přírodního potenciálu k rekreaci – turistika, cykloturistika, krátkodobá rekreace. 

Chalupaření (2. bydlení) jako převažující funkce některých obcí, případně jejich částí. 

Turistický potenciál města Šternberka využít k oživení historického centra.

Rozšiřování povědomí o kulturních a sportovních aktivitách města. Rozšiřování cyklostezek (Mladějovice).



Územní rezerva pro kanál DOL nemá pozitivní přínos pro dotčené obce. 

Nejednoznačný přístup k umisťování větrných elektráren. 

Především u vzdálených místních částí chybí technická infrastruktura.

Potřeba výstavby ČOV a kanalizace v obcích. 


Některé obce vykazují pouze malé procento ostatního příjmu. 

Domašov nad Bystřicí má podprůměrný daňový příjem s klesající tendencí a nízkým podílem ostatních příjmů. 

V jiných aspektech okrajové obce vykazují nezaměstnanost 4-6 %.  

Zhoršování situace už u tak postižených obcí. 

Zhoršující se podmínky pro zimní sporty. 

Obce na Hané nejsou napojeny na cyklotrasy. 

Nízká nabídka ubytování.

Zhoršující se situace v oblasti pohostinství. 






Potenciál a trend vývoje


Příležitosti Hrozby







Hodnocení hospodářského pilíře:


Celkové hodnocení hospodářského pilíře

Obdobně jako v jiných oblastech je i téma dopravní a technické infrastruktury děleno dle základních geomorfologických vlastností území. Dobře dopravně napojené a dostupné území Hané s obcemi s rozvojovým potenciálem a uskutečněnými investicemi do technické infrastruktury na jedné straně a hůře dopravně napojené území Nízkého Jeseníku (Sudety) s horší dopravní dostupností, kvalitou silnic i klimatickými podmínkami na druhé straně, toto území také vykazuje značné rezervy v napojení na technickou infrastrukturu. Především u menších obydlených lokalit je výstavba a napojení na TI problematická. 

Region stabilně rozdělen na produkční a dojížďkovou část, přičemž zázemí města se s automobilovou dostupností zvyšuje a dává možnost i lepšího rozvoje v ostatních oblastech.

Město Šternberk je turistickým cílem nadregionálního významu, ostatní území má přírodní rekreační potenciál určený ke krátkodobému aktivnímu trávení volného času a k 2. bydlení. Nabídka služeb mimo město je nízká.


Hospodářským tahounem regionu je Šternberk se strojírenským, opravárenským, zpracovatelským, potravinářským průmyslem, s velkými zaměstnavateli ve zdravotnictví, se službami. Moravský Beroun v tomto ohledu čerpá z dříve zavedených podniků, především na výrobu obalových materiálů. V zemědělských oblastech je významným místním zaměstnavatelem zemědělství. Lesnictví jako významný zaměstnavatel funguje v oblasti Města Libavá. Region je díky dostupnosti většího centra než Šternberk závislý na dojížďce za prací do Olomouce (případně jiných regionů). Oblasti se zhoršenou dopravní dostupností (i automobilovou) jsou vylidňovány a vzrůstá jejich rekreační funkce se všemi ekonomickými dopady.