Základní údaje

Kód obce505188
StatutObec
Webhttps://www.sternberk.eu/
Rozloha4878.87
Počet obyvatel13495

Územně plánovací dokumentace

Územní plán
Územní plán Šternberk
Změna č. 1 ÚP Šternberk

Statistika

Přir. přírůstek: 43
Saldo migrace: 91
Celkový přírůstek: 134
Počet obyvatel

Rozbor udržitelného rozvoje území

 hospodářšký pilíř
téma 10, téma 11, téma 12
sociální pilíř
téma 1, téma 2, téma 3, téma 4, téma 9, téma 13
enviromentální pilíř
téma 5, téma 6, téma 7, téma 8
Pozitiva

Dostatečná dopravní obslužnost, síť místních komunikací. Významný majetkový podíl města ve VHS Sitka s.r.o.


Silná mobilita obyvatelstva – dlouhodobě tradiční vyjížďka za prací do krajského města.

Stabilní zaměstnavatelé (velké podniky ve městě) s potenciálem rozvoje a nabídkou zaměstnání. Pozitivní trendy ve vývoji nezaměstnanosti.

Otevřenost pro příchod investorů, fungující podnikatelská zóna.

Vyrovnaný rozpočet, dobré hospodaření města, v minulosti tvorba finanční rezervy.


Výhodná poloha regionu s vysokým potenciálem pro rozvoj cestovního ruchu – atraktivní přírodní
prostředí s přírodními scenériemi a kulturními památkami. Poměrně široký prostor pro rozvoj příměstské a venkovské turistiky, cykloturistiky a rekreačního
lyžování, členité území krajiny velmi vhodné pro sportovně turistické využití, zejména pro pěší
turistiku a cykloturistiku v létě a zimní sporty, nabídka relativně velkého množství značených
turistických tras a cyklotras.

Tradiční atraktivity města – NKP státní hrad Šternberk, závody do vrchu Ecce homo, Expozice času,
bývalý augustiniánský klášter.

K dispozici autokemp v Dolním Žlebu. 

Historické postavení Šternberka. Výhodná poloha vůči Olomouci.


Kvalitní územně-plánovací dokumentace.


Centrální část města v zázemí historického centra nabízí bydlení městského typu. Památková zóna a NKP Hrad Šternberk. Nově zrekonstruované vlakové a autobusové nádraží, včetně přednádražního prostoru.


Dostatečné prostorové kapacity pro bydlení, stanovené územním plánem. 


Základní občanská vybavenost města Šternberk je na dobré úrovni (obec s rozšířenou působností,
mateřské, základní a střední školy, obchody, pošty, lékařská péče, drobné služby, atd.) –
pasportizace občanské vybavenosti, kvalitní školství, materiálně-technické vybavení základních
škol a předškolských zařízení.

Ve městě sídlí regionální nemocnice, Vincentinum, poskytovatel sociálních služeb, Charita,
Psychiatrická léčebna, a další stabilní neziskové organizace, věnující se volnočasovým aktivitám či
sociálním službám.

  • Nová sportoviště ve výstavbě
  • Záměry na domov pro seniory a novou internu

Civilní i požární ochrana.

Velmi rozmanité přírodní podmínky. Od údolní krajiny až ke členité lesní krajině. Rozsáhlé lesní pozeky na katastru obce. 

Postupná likvidace starých ekologických zátěží. Územní studie krajiny 2018. Přírodní park Sovinecko. Probíhající komplexní pozemkové úpravy.


Ochrana vodních zdrojů. Přírodní koupaliště v Dalově a Dolním žlebu.


Kvalitní životní prostředí, město v blízkosti lesů.

Vlastní zařízení pro biologicky rozložitelný odpad – dostatečně kapacitní kompostárna. Implementace prvků door-to-door do odpadového hospodářství města.


Půdy s vysokým stupněm ochrany v Krakořicích. Návrhy na investice do půdy.

Negativa

Chybějící infrastruktura v rozvojových plochách pro individuální výstavbu RD. Málo kapacitní regionální komunikace (Olomouc–Šternberk), absence obchvatů města.

Nedostatečná technická infrastruktura v některých místních částech města. 


Vysoká míra soukromého vlastnictví pozemků – nepružný trh s nemovitostmi. Zanedbaný stav nemovitostí s možností využití pro rozvoj podnikání.

Špatná profesní struktura v návaznosti na potřeby rozvoje podnikání a nevhodná struktura
absolventů středních škol ve městě s ohledem na potřeby trhu práce.


Nedostatečná základní materiální vybavenost regionu turistickou infrastrukturou. Absence cílené a koordinované nabídky produktů cestovního ruchu zaměřené na různé cílové
skupiny. nedostatečná kvalita doprovodných a doplňkových služeb cestovního ruchu. Problematická struktura ubytovacích zařízení.

Málo využívaný potenciál návštěvníků a turistů – zejména vícedenní pobyty.

  • Nenávaznost ÚSES na sousední obce.


Výskyt budov, které narušují panorama hradu, kostela a kláštera. Siluetu města narušuje silo. Výskyt brownfields.


Nižší úroveň vzdělání při srovnání s průměrem v ČR. Vysoký index stáří značící vymírání populace. 


Odchod podnikatelů z centra města.

Infrastruktura pro volný čas, sport, kulturu vyžaduje stále značné investice i provozní náklady.

Trvající nedostatečná kapacita sociálních zařízení pro marginalizované skupiny, především
pobytová zařízení – azylové domy, domovy pro seniory, ochranné byty.

Lesy poznamenané kůrovcem a vichřicí.


Několik SEZ, jejich postupná likvidace.


Kůrovcová kalamita a decimované lesy po roce 2015. Půdy převážně nižšího stupně ochrany. Silné ohrožení některých půd erozí.

Podíl obyvatel podle věku

Problémy k řešení

OznačeníKategorieNázevPopisZdrojDatum určeníŘešitelnost v ÚPDNávrh řešeníStavLokalizaceVýznamPoznámka
P_STE_1HYGZTěšíkov bez vodovoduChybí napojení na vodovod – Těšíkov.ÚAP 202018. 08. 2021ÚPDV území nalézt možnosti připojení této místní části na vodovod, je možné, že je částečně realizován.aktivníŠternberk - TěšíkovMístní
P_STE_2URBPVyhodnocení potřeb rozvojových plochVyhodnocení potřeb rozvojových ploch, prověření horizontu reálné poptávky za účelem jakým byly plochy navrženy - výstavba bydlení.ÚAP 202018. 08. 2021ÚPDEtapizace návrhů.ŠternberkMístní
P_STE_3URBPOchrana a rozvoj vyhlídkových místPři návrzích respektovat vyhlídkové body a směry výhledu z nich, chránit pokud možno siluetu města.ÚAP 202018. 08. 2021ÚPDZanesení ochrany do ÚP.aktivníŠternberkMístní
P_STE_4DOPPNávrhy místních komunikacíPrověření navrhovaných místních komunikací, doplnění.ÚAP 202018. 08. 2021ÚS, ÚPDPrověření možnosti zasíťování nových ploch s ohledem na dopravní obslužnost.aktivníŠternberkMístní
P_STE_5HYGZRozvojové lokality - TIPropojení návrhových lokalit sítěmi konzultovat se správci TI a najít odpovídající technické řešení.ÚAP 202018. 08. 2021ÚS, ÚPDNávrhy v nových lokalitách řešit komplexně technicky i s případným dalším rozvojem, je možný zásah do již stabilizovaného území.aktivníŠternberkMístní
P_STE_6HYGZOdkanalizování místních částíŘešit odkanalizování Dalov, Těšíkov, čistička (napojení) Chabičov.ÚAP 202018. 08. 2021ÚPD + investicePrověřit možnosti zasíťování a napojení na ČOV.aktivníŠternberkMístní
P_STE_7URBPVyhodnocení ÚSVyhodnocení zpracovaných ÚS, případné převzetí závěrů, zvážení návrhu ÚS pro rozvojové lokality.ÚAP 202018. 08. 2021ÚS, ÚPDPrověřit reálnost, aktuálnost ÚS, jejich aktualizace, registrace.aktivníŠternberkMístní
P_STE_8OSTPPřevzetí plánu společných zařízeníKatastr Dalov a Krákořice - vyhodnocení a převzetí prvků z plánu společných zařízení a jejich stabilizace.ÚAP 202018. 08. 2021ÚPDZajistit soulad ÚP s KPÚ.aktivníŠternberkMístní
P_STE_9DOPPStabilizovat návrhy nadmístní dopravní infrastruktury v územíStabilizovat návrhy nadmístní dopravní infrastruktury v území, zamezit aktivitám pro jejich nabourávání, obrátit se na investora s žádostí o posunu stavby do další fáze řešení.ÚAP 202018. 08. 2021investor, ÚPDPosun staveb k další dokumentaci, investici, povolení.aktivníŠternberkMístní
P_STE_10OSTPOživení historického centraOživení historického centra - dochází k gastronizaci, vylidňování centra, odchodu obchodníků a vzniku volných prostor, využívaných, když už tak jako administrativní prostory.ÚAP 202118. 08. 2021strategický rozvojNajít nástroje pro zamezení odchodu z centra.aktivníŠternberkMístní
P_STE_11HYGZNegativní dopady těžbyZatížení dopravou a prachem při obsluze dobývacích prostor – Šternberk (Dolní Žleb)ÚAP 202018. 08. 2021mimo ÚPDPostupné omezování těžby.aktivníŠternberk - Dolní ŽlebNadmístní
P_STE_12OSTPDopady LAPV v údolí SitkyRezerva LAPV – získat zpřesňující informace o využitelnosti přínosech pro krajinu a region.ÚAP 202018. 08. 2021podrobnější studie - MZDopracování podrobnější dokumentace a územní studie objasňující vlivy záměru a potřeby jeho ochrany.aktivníŠternberkNadmístní
P_STE_13DOPPVýstavba navrhovaných dopravních řešeníVzhledem k tlakům na destabilizaci ploch v ÚPD vymezených pro dopravní připojení a obchvat vytvořit tlak na výstavbu minimálně posun do další fáze přípravy dokumentace, případně výkupu pozemků. Prověření reálnosti obchvatu Lipina a Horní Loděnice, případně zpracování přesnější projektové dokumentace.ÚAP 202018. 08. 2021ZÚR, ÚPD, investor, DOSSNadřazená i podrobnější dokumentace vyblokovávají v území plochy, ale nedochází k posunu přípravy stavby k její realizaci. Pro obce a jejich ÚPD je obtížné opakovaně obhajovat zábor území pro nerealizované stavby i vzhledem k nutnosti obhajoby záborů ZPF u nadřazených návrhů projednávaných v ZÚR a bez příslušných podrobných dokumentací.aktivníŠternberk, Lipina, Horní Loděnice, Moravský BerounNadmístní
P_STE_14OSTPChata v nezastavěném územíChata s č.e. 45 nad chatovištěm Dolní Žleb leží v nezastavěném území.průzkum23. 01. 2024Změna ÚPzastavěné území + funkční plochaaktivníŠternberkMístní
P_STE_15OSTPPlocha VD (Excalibur Army)Prověření využití funkční plochy v areálu Excalibur Army. Společnost přesahuje "malé a střední podnikání".průzkum06. 03. 2024ÚPPrověření využití funkční plochy v areálu Excalibur Army. Společnost přesahuje "malé a střední podnikání".aktivníŠternberkMístní
P_STE_16OSTPHranice katastruProběhla směna pozemků s obcí Hlásnice.průzkum06. 03. 2024ÚPPři další změně ÚP respektovat nové katastrální hranice.aktivníŠternberkMístní
P_STE_17URBPPlocha Z11 Dolní ŽlebV ploše Z11 se vyskytuje chatová zástavba bez povolení.průzkum06. 03. 2024ÚPV ÚP je třeba jasně vymezit, zda se jedná o plochu zastavitelnou, nebo ne.aktivníŠternberk - Dolní ŽlebMístní
Rybník Dalovgaráž19. 03. 2024Místní
P74, P75 bez přístupu - vypustit19. 03. 2024Místní
zbytek OK u autobazaru19. 03. 2024Místní
garáže nádražní - DS návrh na stav (P38, P40)19. 03. 2024Místní
Jívavská - dům v ploše sportu (Z34)19. 03. 2024Místní
Chaty Alešpozemky za chatami25. 03. 2024Místní