Základní údaje

Kód obce1911
StatutORP
Rozloha33612.88
Počet obyvatel24221

Územně plánovací dokumentace

Územní plán

Statistika

Přir. přírůstek: -32
Saldo migrace: 244
Celkový přírůstek: 212
Počet obyvatel

Rozbor udržitelného rozvoje území

 hospodářšký pilíř
Dopravní a technická infrastruktura včetně jejich dostupnosti, Ekonomické a hospodářské podmínky, Rekreace a cestovní ruch
sociální pilíř
Širší územní vztahy, Prostorové a funkční uspořádání území, Struktura osídlení, Sociodemografické podmínky a bydlení, Občanská vybavenost včetně její dostupnosti a veřejná prostranství, Bezpečnost a ochrana obyvatel
enviromentální pilíř
Příroda a krajina, Vodní režim a horninové prostředí, Kvalita životního prostředí, Zemědělský půdní fond a pozemky určené k plnění funkcí lesa
Pozitiva

Napojení na vodovodní zdroj v problematických
územích Jívová a Domašov u Šternberka. 

Elektrifikace tratě Olomouc Uničov.

Nalezeny nové zdroje vody s možností zásobování místních obcí. Propojování vodních zdrojů. Realizace staveb elektroenergetiky místního a celorepublikového významu. Zkvalitňování napojení vzdálenějších částí regionu především úpravou parametrů silniční komunikace.

Stabilní podmínky pro investory do obnovitelných zdrojů energie. 


Většině obcí roste konsolidovaný příjem. 

Zvyšující se HDP.

Část obcí je zařazena do specifických oblastí. Existuje možnost podpory hospodářského a sociálního rozvoje.


Region nabízí jak kulturní památky, tak
společenské akce významem přesahující hranice regionu. 

Přírodní krajina a památky jsou lákadlem pro
regionální turistiku.

Potenciál využití přírodního potenciálu k rekreaci – turistika, cykloturistika, krátkodobá rekreace. 

Chalupaření (2. bydlení) jako převažující funkce některých obcí, případně jejich částí. 

Turistický potenciál města Šternberka využít k oživení historického centra.

Rozšiřování povědomí o kulturních a sportovních aktivitách města. Rozšiřování cyklostezek (Mladějovice).

Dobré výchozí postavení města Šternberk vůči
krajské metropoli. 

Fungující spolky MAS a mikroregion.

Potenciál v dopravním napojení Šternberka a zlepšení silniční i železniční dopravy. 

Spolupráce obcí při nakládání s odpady (spolupráce na mikroregionální úrovni).


Všechny obce mají platný územní plán. 

Rychlá reakce na potřebné změny ze strany
pořizování ÚPD.

Většina
obcí má zachovalou historickou sídelní strukturu. V obcích vymezen návesní
prostor.

Město Šternberk jako přirozené historické centrum SO ORP.


Dobré dopravní napojení Šternberka a Štarnova
do Olomouce s možností využití železniční
dopravy.

Silné, nadstandardně vybavené centrum
(Šternberk).

Zlepšení dopravního napojení díky elektrifikaci železniční tratě.


Celkově zvyšující se počet obyvatel ORP.

Možnost revitalizace staršího bytového fondu, jeho zkvalitnění využití současně zastavěných ploch.


Regionální nemocnice včetně porodnice, LDN,
renovovaná psychiatrická léčebna (významní
zaměstnavatelé).

Síť školek a prvních stupňů základních škol je
relativně hustá.

Udržení dobře vybaveného centra a dostupnosti služeb. 

Výstavba krytého bazénu. 


Zajištění území zdravotní službou a složkami
Policie ČR. 

Přítomnost nemocnice, psychiatrické léčebny i
LDN, také jako významného zaměstnavatele
v regionu.

Potenciál výstavby nové profesionální hasičské zbrojnice.

Profesionalizace a dovybavení jednotek požární ochrany.

Zajištění IZS je v ORP dostačující.
Přítomnost armádních složek je z dlouhodobého hlediska přijímána dobře až přínosně. Částečné omezení výstavby není
vnímáno negativně.

Velká část krajiny je v alespoň mírném stupni
ochrany. Nižší tlak na přírodní krajinu v řídčeji obydlených
oblastech.

Potenciál stabilizace funkcí krajiny a stabilizační funkce krajiny především ve vyšších partiích. Doplnění prvků ochrany.

Nižší
tlak na přírodní krajinu v řídčeji obydlených oblastech.

Evropsky významné lokalit a Natura 2000.

Přírodní parky Sovinecko a Údolí Bystřice.

Vysoký podíl kvalitní zemědělské půdy.


Velké
množství vodních zdrojů a jejich ochranná pásma vytváří kvalitní životní
prostředí.

Nerostné bohatství podporující ekonomický rozvoj regionu.

Významné zdroje minerálních vod a jejich ochranná pásma.

Výstavba uvažovaných vodních ploch bude mít své pozitivní i negativní dopady. Je potřeba se aktivně zajímat o stav přípravy těchto staveb, tak aby území přinesly maximálně pozitivní dopady. Začlenit ÚS krajiny navrhovaná opatření do ÚPD, KPÚ a podobně.


Významná část území není zasažena znečištěním
ovzduší ani negativními vlivy z dopravy.

Spolupráce
v nakládání s odpady na regionální úrovni.


V SO
ORP se nacházejí obce s významným podílem kvalitních půd.

Významné zastoupení lesa v obcích, které nemají nejkvalitnější půdy.

Využití zemědělské půdy jako pastviny. Mají stabilizační charakter pro krajinu.

Negativa

Územní rezerva pro kanál DOL nemá pozitivní
přínos pro dotčené obce. 

Nejednoznačný přístup k umisťování větrných
elektráren. 

Především u vzdálených místních částí chybí
technická infrastruktura.

Potřeba výstavby ČOV a kanalizace v obcích. 



Některé obce vykazují pouze malé procento
ostatního příjmu. 

Domašov nad Bystřicí má podprůměrný daňový
příjem s klesající tendencí a nízkým podílem
ostatních příjmů. 

V jiných aspektech okrajové obce vykazují
nezaměstnanost 4-6 %.  

Zhoršování situace už u tak postižených obcí. 


Zhoršující se podmínky pro zimní sporty. 

Obce na Hané nejsou napojeny na cyklotrasy. 

Nízká nabídka ubytování.

Zhoršující se situace v oblasti pohostinství. 

Severovýchodní část ORP je specifickou oblastí a
navazuje na oblasti s podobným charakterem. 

Negativní jevy mají mezi krajský charakter.

Trend posilování spádovosti do krajského centra. 

Městem
Šternberk prochází hlavní tah mezi Olomoucí a Opavou.

Územní rezerva DOL je limitem v rozvoji území některých obcí.


Brownfields
v podobě starých zemědělských areálů.

Horší dostupnost města s občanskou vybaveností pro obce v podhorských
oblastech.

Brownfield – 12 území k prověření. 

Některé obce čekají na nový ÚP a pořizovací
proces je v podstatě zastaven z důvodu
nemožnosti nalezení dohody mezi obcí a
dotčenými orgány.


Výskyt
obcí (Norberčany, Hraničné Petrovice) bez potenciálního rozvoje.

Rozšiřující se rozdíly mezi obcemi s rozvojovým potenciálem a obcemi bez
něj.

Negativní sociodemografické jevy v severovýchodní části ORP, pokles
vybavenosti a její zhoršená dostupnost.  


Norberčany a Strukov – vysoký průměrný věk,
Mutkov a Hraničné Petrovice zvýšený průměrný
věk. 

Velké rozdíly mezi obcemi, kde je velká výstavba a přírůstek obyvatel a obcemi, kde dochází k odlivu obyvatel. 


Neudržovaná VP v některých obcích (vzhledem
k jejich rozsahu). Obce bez obchodu. 

Obce Huzová a Město Libavá mají nejhůře
dostupnou zdravotní péči, bez individuální
automobilové dopravy takřka nedostupnou.

Hrozí, že za zdravotní péčí bude v budoucnu nutné dojíždět a je třeba na to připravit především starší obyvatele. Udržení dostupnosti základních služeb. 


V některých obcích omezen rozvoj díky omezení
ze strany Ministerstva obrany.

V
některých oblastech se nachází nefunkční ÚSES.

Tlak na rozvoj zástavby směrem do volné krajiny
v nižších a dopravně dobře dostupných
oblastech. Vytváření negativních krajinných dominant.



Část
území v oblastech vhodných pro urbánní rozvoj patří do poddolovaných území
a je s nimi třeba počítat při návrhu nových staveb.

Výstavba kanálu DOL negativně ovlivní především vodní režim v krajině
svými zvýšenými nároky na vodní kapacitu.

Zatížení dopravou z těžených prostor.

Tlaky na otevření dobývacích prostor v oblastech těžby štěrkopísku. 


V SO
ORP se nacházejí obce s nedostatečným, či úplně chybějícím přírodním
prostředím.


Výskyt středního radonového rizika v části SO ORP.

Výskyt starých ekologických zátěží.

Dopravně zatížené zastavěné území některých obcí.


Významný
pokles zemědělské půdy v obci Lipina v důsledku záboru pro rozvoj
obce.


Narušení lesních porostů polomy a působením kůrovce smrkového.


Vysoká eroze půdy a nedostatečná ochrana půd v oblasti Haná.

Podíl obyvatel podle věku

Problémy k řešení

OznačeníKategorieNázevPopisZdrojDatum určeníŘešitelnost v ÚPDNávrh řešeníStavLokalizaceVýznamPoznámka
P_ORP_1URBPZachování stávajícího OVZachování stávajícího rozsahu občanského vybavení ve stabilizovaných obcích (mimo výše uvedené).ÚAP 202030. 08. 2021mimo ÚPDKoncepčně řešit v rámci strategického rozvoje regionu jednotlivé oblasti - zásobování, školství, poštovní služby.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_2DOPPDOL - nemá pozitivní vliv na území, jen očekávané negativní dopadyDOL – jeho nároky na vodní režim budou realizovány i z území ORP Šternberk. Po případném vyřazení z nadřazené ÚPD taktéž odebrat kanál DOL z územní rezervy.ÚAP 202031. 08. 2021ZÚRSledovat stav záměru v nadřazené ÚPD.aktivníŽerotín, Hnojice, ŠtarnovNadmístní
P_ORP_3RURUOV pro služby spojené se stárnutím populacePřipravit OV na stárnutí populace a s tím i změnu využívání služeb a jejich reálné dostupnosti – vytvoření strategie obcí a ORP.ÚAP 202031. 08. 2021mimo ÚPDPřipravit studii odrážející požadavky na služby pro seniory a zjištění prostorových investičních a personálních nároků na ně.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_4HYGZStaré ekologické zátěžeSEZ – aktualizace databáze a prověření oprávněnosti seznamu.ÚAP 202031. 08. 2021orgán ochrany přírody, mimo ÚPDPodrobné vyhodnocení a revize problémů SEZ s návrhem na jejich odstranění.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_5OSTPObnova lesůZalesnění poškozených lesních ploch a navrácení jejich funkce v oblasti hospodaření s vodou. Při obnově lesa upravit podmínky hospodaření a výsadbu měnícím se klimatickým podmínkám s důrazem na zachování funkcí lesa přispívajícím ke stabilizaci ekosystémů.ÚAP 202031. 08. 2021majitel lesních pozemků, mimo ÚPDPři řešení kůrovcové kalamity podporovat stabilizaci krajiny.aktivníORP - obce s lesními pozemkyMístní
P_ORP_6OSTPNávrh ÚS krajiny, Řešit problémy ÚSES identifikované v ÚS krajinyV ÚPD prověřit možnosti realizace navrhovaných protipovodňových opatření z ÚS krajiny. Kumulovat funkce těchto opatření. V územích kde ÚS krajiny navrhuje protierozní opatření převzít požadavky do ÚPD.ÚAP 202031. 08. 2021ÚPDV pořizované ÚPD prověřit možnosti navrhované ÚS krajiny, především z hledisky protipovodňové ochrany, protierozních opatření a krajinářských návrhů s přihlédnutím ke sloučení funkcí jednotlivých opatření.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_7HYGZOzelenění okrajů výrobních areálů a ploch bydlení - vytvoření bariéry pro negativní jevyÚplné ozelenění okrajů výrobních areálů pro zmírnění jejich negativního obrazu využití zeleně na okraji obce jako bariéry před negativními dopady erozí v místě jejich působení. Zatravnění zemědělských ploch v místech kontaktu se zastavěným územím nebo vodotečí, popřípadě v prostoru historických luk nebo pastvin proti vlivům vodní eroze. Využití územního systému ekologické stability jako součásti protierozních opatření. Nové i stávající (ty však jsou kryty prostorem zahrady) plochy bydlení oddělit od zemědělských ploch pásem zeleně (snížení prašnosti)."ÚAP 202131. 08. 2021ÚPV ÚP pevně vymezit pásy zeleně vytvářející přirozené bariéry mezi významně odlišnými funkčními plochami.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_8OSTPV ÚPD chránit krajinné prvkyV ÚPD chránit krajinné prvky, přisoudit jim větší ochranu.ÚAP 202031. 08. 2021ÚPDVlastní plochy krajinné zeleně.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_9OSTPNestabilizované ÚSESNestabilizovaný USES podpořit v ÚPD funkčním plochou umožňující pouze jeho funkci. Nefunkční LBC - nemá samostatně vymezeny plochy - umožněno i zemědělské využití.ÚAP 202031. 08. 2021ÚPDÚSES, které nemají vlastní plochy připravit tyto plochy.aktivníORP - kde není ZPFMístní
P_ORP_10RURUStabilní krajina, jako hlavní funkce obcePodporovat přírodní krajinu jako hlavní funkci obcí s nízkým počtem obyvatel.ÚAP 202031. 08. 2021ÚPDV ÚPD podporovat krajino tvornou funkci především v obcích s nízkým a nerostoucím počtem obyvatel.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_11URBPPrověření možnosti ochrany urbanistických a architektonických hodnot územíPrověření možnosti ochrany urbanistických a architektonických hodnot území, definovat území vhodná k ochraně hodnot urbanistického charakteru, prověřit ochranu památek.ÚAP 202031. 08. 2021ÚAP - průběžná aktualizace, převzetí do ÚPDPrověření podkladů a pohled urbanisty.aktivnícelé ORPMístní
P_ORP_12URBPVyužití vnitřních rezerv zastavěného území především v obcích obklopených kvalitními půdamiPři vymezování rozvojových ploch v obcích Babice, Hnojice, Lužice, Mladějovice, Strukov a Žerotín upřednostnit vnitřní rezervy obce a rozvoj směřovat mimo nejkvalitnější půdy.ÚAP 202023. 08. 2021ÚPDPrověřit nutnost nabídky nových ploch na kvalitních půdách.aktivníBabice, Hnojice, Lužice, Mladějovice, Strukov a ŽerotínMístní
P_ORP_13OSTPObce bez napojení na ČOVČistění odpadních vod v Jívové, Hraničných Petrovicích, Domašově nad Bystřicí, Lipině, Horní Loděnici a Těšíkově je problematické.ÚAP 202021. 02. 2024ÚPD, investorV ÚPD prověřit a umožnit výstavbu ČOV v podobě realizovatelné investorem.aktivníJívová, Hraničné Petrovice, Domašov nad Bystřicí, Lipina, Horní LoděniceMístní
P_ORP_14STRStřet poddolovaného území se zastavitelnými plochamiPoddolovaná území – nutný podrobný geologický průzkum.ÚAP 202025. 08. 2021ÚPDV ÚPD nenavrhovat zastavitelné plochy na poddolovaném území, případně stanovit podmínky pro výstavbu.aktivníobce s poddolovaným územímMístní
P_ORP_15DOPPDOL - zrušení územní ochranyzrušení územní ochrany pro průplavní spojení Dunaj-Odra-Labe vyplývá z Aktualizace č. 7 PÚR ČRPÚR01. 11. 2024ÚP, ZÚRÚprava ÚPaktivníŽerotín, Hnojice, ŠtarnovNadmístní